Het is even wennen nu de woningmarkt begint af te koelen. Waar enkele maanden geleden nog vijftig geïnteresseerden op de stoep van een woning stonden moet de makelaar nu weer wat meer moeite doen om biedingen te krijgen. Verschillende factoren spelen een rol. De vraag verandert en mensen zijn onzeker.

 

Om te beginnen is de huidige financiële situatie zeer onzeker. Niemand weet hoe lang de inflatie zal aanhouden maar één ding is zeker, prijzen voor energie reizen de pan uit. En dat is direct merkbaar in het zoekgedrag. Waar mensen voorheen nauwelijks bezigwaren met de energierekening en voornamelijk kozen voor het karakter van een woning wordt er nu steeds vaker gekeken naar het energie-label.

Een andere belangrijke factor is de hypotheekrente. Sinds deze is gestegen, is er sterk merkbaar dat potentiële huizenkopers voor een lagere prijscategorie op zoek moeten gaan.

En tot slot nog de coronapandemie. Doorat mensen massaal thuis zijn gaan werken is de woning belangrijker dan ooit. Een veelvoorkomend effect is dat mensen de randstad uittrekken voor meer ruimte in en rondom huis.

 

Het gevolg van deze factoren is dat het aanbod van woningen ruimer wordt. Volgens de NVM stonden er in het derde kwartaal van dit jaar 80% meer woningen te koop dan in dezelfde periode vorig jaar.

Mensen kunnen dus weer meer vergelijken en worden kritischer. Het is daarom van cruciaal belang om als makelaar in te spelen op de behoeften van de klant maar vooral om in te spelen op de huidige situatie. Daarom 3 tips die je als makelaar direct kan gebruiken om de verkoop van een woning te bevorderen.

 

Tip 1. Biedt de zogenaamde ‘Stille verkoop’ aan. Dit is met name van toepassing voor woningen in het wat hogere segment. Deze woningen zullen over het algemeen al langer op zich laten wachten om verkocht te worden. Zorg er dus voor dat u zich op gespecialiseerde doelgroepen richt door een ‘Stille verkoop’ afdeling aan te bieden.

 

Tip 2. Bouw kopers profielen op en biedt aankomend aanbod aan. Zo bent u al voordat de woning in de verkoop gaat bezig met bemiddeling.

 

Tip 3. Energiebesparende aanpassingen aan de woning zijn op dit moment belangrijker dan ooit. Een stapje omhoog in het energielabel kan héél veel schelen. Uit cijfers van de NVM blijkt dat bijvoorbeeld een woning met energielabel C 11,6% meer opbrengt dan een woning met energielabel G.

 

Bonus Tip. Koppel eenvoudig uw woningaanbod met Hestiva voor een betere online vindbaarheid. Kijk op https://hestiva.nl/makelaars voor meer informatie. Starten kan vandaag nog gratis!