VVD: Streven naar betaalbare koopwoningen en duurzaamheid
De VVD herhaaldelijk het belang van het behoud van hypotheekrenteaftrek, een thema dat vaak ligt bij huiseigenaren. Daarnaast willen de partij lokale lastenstijgingen voor huiseigenaren en het mkb afwijken. Een opvallend initiatief is de ontwikkeling van een Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen, gericht op het helpen van starters bij het verkrijgen van een woning. Hierbij wordt de mogelijkheid van een flexwoning voor dakloze mensen genoemd, met als doel het verwezenlijken van de doelstelling om in 2030 geen daklozen meer te hebben.
Wat duurzaamheid betreft wil de VVD transparantie en consumentenbescherming bij erfpachtregelingen en stimuleert zij woningbouwcorporaties om meer sociale huurwoningen te bouwen. De partij pleit voor het verminderen van de studieschuld die samenkomt bij het verkrijgen van een startershypotheek en het recht voor huurders van sociale huurwoningen om hun woning te kopen tegen een marktconforme prijs.
PVV: Focus op verlagen huren en horizontale migratiedruk
De PVV legt de nadruk op het verlagen van sociale huren en het verhogen van de huurtoeslag om betaalbaarder te wonen. Ze willen meer sociale huur, middenhuur en koopwoningen 'voor Nederlanders' bouwen. De partij is kritisch tegenover duurzaamheidsmaatregelen, zoals het gasvrij maken van woningen en verplichte warmtepompen.
Daarnaast veelvuldig de PVV naar beperking van de migratiedruk door de opvang van statushouders te verschillend tot 15.000 per jaar. Hiermee hopen ze de wachtlijsten voor sociale huurwoningen terug te dringen. De partij is voorstander van het herbestemmen van oude agrarische bedrijfspanden naar woningen en wil het delen van woningen en het splitsen van woningen eenvoudiger maken.
GroenLinks-PvdA: Volkshuisvesting als publieke taak en sociale huurwoningen
GroenLinks-PvdA ziet volkshuisvesting als een publieke taak en wil een minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening met doorzettingsmacht. Hun streven is de bouw van 100.000 woningen per jaar, waarvan minimaal 40.000 sociale huurwoningen en 40.000 woningen in het middensegment (huur en koop). Ze willen de inkomensgrenzen voor de sociale huursector verhogen en woningcorporaties de middelen geven om actieve woningen van private partijen te kopen en er sociale huur te realiseren.
GroenLinks-PvdA pleit voor een transparante en algemeen aanvaarde methodiek om een sociale grondprijs vast te stellen en minimaal een derde van de nieuwe te bouwen als sociale huurwoningen. Ze stimuleren transformatie, optoppen en splitsen van bestaande woningen en willen een doorbouwgarantie om bouwprojecten door te laten gaan, zelfs als het voorverkooppercentage van 70 procent niet wordt behaald.
NSC: Concrete afspraken en huurprijsbescherming
NSC pleit voor concrete afspraken tussen Rijk, provincies en gemeenten over het aantal te bouwen woningen. Ze willen de huurprijsbescherming versterken en het gereguleerde deel van de huursector uitbreiden. Het doel is dat woningbouwcorporaties minimaal 350.000 nieuwe woningen gaan bouwen tot 2031.
Een opvallend voorstel is het mogelijk maken van woningruil voor mensen die te groot of te klein wonen, een volkshuisvestelijk duurzame woningruil. NSC verwachtte dat woningcorporaties en gemeenten dit zouden organiseren. De partij pleit ook voor een herziening van huurconstructies voor een kamervergunning en het schrappen van collectieve huurcontracten die bedoeld zijn om regels te omzeilen.
D66: Regie van het rijk en duurzaamheid
D66 wil dat het Rijk weer de regie over volkshuisvesting overneemt en vereist naar versoepeling van woningdeling. Ze willen de hypotheekrenteaftrek in stappen afschaffen en bezit van meerdere huizen zwaar belasten. Daarnaast willen ze een omslag van nieuwbouw naar beter gebruik van de bestaande woningvoorraad.
Op duurzaamheidsgebied wil D66 een Nationaal Isolatieoffensief starten en een doorbouwfonds oprichten om de bouw van duurzame woningen te stimuleren. De partij wil de opkoopbescherming voor duurzame koopwoningen en pleit voor meer betrokkenheid van woningcorporaties bij het delen van kamers of zolders.
BBB: Bevriezen en vergelijkbare migratiedruk
BBB wil onderzoeken of de gemiddelde proceduretijd voor bouwprojecten verkort kan worden en pleiten voor het bevriezen van regelgeving voor nieuwe woningen. Ze richten zich op het herbestemmen van oude agrarische bedrijfspanden naar woningen en geven voorrang aan mensen met lokale binding bij het toewijzen van huurwoningen.
De partij wil de migratiedruk beperkt door de opvang van statushouders te ingewikkeld en pleiten voor soepele kaders en regelgeving voor (toezicht op) huisvesting van arbeidsmigranten. Ze willen woningdelen en het splitsen van woningen eenvoudiger maken en stimuleren van het gebruik van lege gebouwen voor tijdelijke huisvesting.
Conclusie:
In aanloop naar de verkiezingen bieden de verschillende uiteenlopende visies op de woningmarkt. Of het nu gaat om behoud van hypotheekrenteaftrek, sociale huurbescherming, duurzaamheid, van innovatieve bouwprojecten, de verschillende conventionele en weerspiegelen de diversiteit van benaderingen om de huidige uitdagingen op de woningmarkt aan te pakken. Kiezers hebben de taak om deze overwegingen te overwegen en te bepalen welke het beste is aangesloten bij hun eigen visie op een toegankelijke en betaalbare woningmarkt.